Tuesday, June 26, 2007

شخصيات في حياتي 2.....

Thursday, March 29, 2007

شخصيات في حياتي 2.....

النهارده هكتب الجزء التاني من موضوع الشخصيات انا خدت بالي ان في ناس افتكرت اني بنتقم على البلوج من حد..لا و الله يا جماعه..خالص...هو اول شخصيتين هما اللي كانوا في بالي ساعتها بس انا هكتب عن انماط كتير من البشر قابلتها منها الحلو و منها الوحش و اكيد هتلاقوا نفسكم قابلتوا ناس زيها...
3-
الجدع:
انا هتكلم عن الجدع هنا بمفهوم مختلف عن الصوره التقليديه...من وجهة نظري الخاصه جدااااا و مبنيه على تجربه و الله..
انا شايف..و انا لابس النضاره اكيد..ان الجدع..لو في شله..5 صحاب مثلا..كلهم بيحبوا بعض بنفس الدرجه و واحد فيهم حصلتله مشكله...الجدع اكتر واحد هيحاول يساعده بقلب..مش شرط يعرف يحلها...لا خالص...مش شرط يكون احسن واحد هيعرف يتصرف و يحلله الموضوع في ثواني...
يعني لو انت في خناقه,,او انتي مش مشكله يعني..ف الجدع مش صاحبك اللي في طول الباب و عامل زي الدولاب ماشاء الله..لا..كتر خيره اكيد عشان ده هيدخل ياكل اللي بيتخانقوا معاك و يخلص الليله..بس ما ده الطبيعي انه هياكلهم...انما الجدع هو اكتر واحد هيتخانق بقلب...الجدع هو اللي هيفضل معاك بعد الخناقه يطبطب عليك و يواسيك ويداويك....
لو اغمى عليك..الجدع مش اللي هيجي يديك قلمين على وشك يفوقك و بعدها يسيبك و يمشي...لا..الجدع هو اللي هيبقى ملهوف عليك و تقدر تعتمد عليه حتى لو مش هو اللي هيشيلك بس هتبقى عارف انه بلهفته و خوفه اللي بقلبه مش هيسيبك اللا لما يطمن عليك....
الجدع مش هو صاحبك اللي معاه عربيه و انت عيان يقولك خلاص هبقى اعدي عليك و نروح ل الدكتور...الجدع هو صاحبك اللي حتى لو معاهوش عربيه و انت مش قادر تنزل و يقولك..انا هجيلك اسندّك و نروح للدكتور دلوقتي حتى لو الدكتور بعيد
الجدع هو اللي ممكن ميبقاش في ايده الحل..اللي ممكن ميكنش اكتر واحد هيعرف يتصرف...بس معاه هتبقى مطمن..انه حتى لو صرخ..صرخ بس..صرخته عشان من قلبه هتخلي الناس كلها تتصرف و تهتم..وده عشان احساسه من قلبه.......

4-
الكذاب:
الكذاب ده بقى موضوع تاني خالص..انا مش بتكلم عن كذاب مثلا اي واحد بيكذب..او كذاب اللي بيكذب كتير..لا..عشان كلنا يا جماعه بنكذب..سواء كذبه بيضه كذبه برتقاني..كذبه كاروهات..بس كلنا كذبنا و بنكذب و هنكذب كمان...
انا بتكلم عن الشخص اللي الكذب في دمّه..اللي ممكن تكلمه في التليفون ساعتين و يفضل يلف و يدور و يلاوع مع انها حاجه تافهه جدا..بس في اخر المكالمه تكتشف ايه ده...انا مطلعتش بحاجه مفيده...انا مش عارف..هل الكذب بيبقى مغمي عنيه و هو مش عارف اللي بيكذب فيه ده يستاهل ولا لا...بيكذب و خلاص...هي المشكله مش في النقطه ديه...ديه حاجه تفقع المراره بس..انما متئزيش...بس اللي الواحد ممكن ميخدش باله منّه في ساعتها ان الانسان ده لا يؤتمن...لا يؤتمن في اي حاجه خالص...لا و اللي يغيظ انه ممكن يضايق جدا لو انت شكيت في كلامه..مع اني للاسف مع قساوة التعبير بس هو بقى زي الست اللي خانت جوزها و هو عرف و تضايق جداا لو شك فيها و تقلوا:اخص عليك يا حوده........
سيبكوا من ده كله و انا جايب مثال حيّ..و ربنا عالم ان المثال ده حقيقي بلا اي تجنّي من اي نوع...كان لي صديق قريب مني..و زميل تاني اعرفه من النوعيه ديه..المهم هما الاتنين كانوا صحاب اكتر و كانوا على طول مع بعض..الزميل ده كان في علاقه بينه و بين بنت و العلاقه ديه انتهت بعد كده..ديه حاجه انا مكنتش اعرفها في وقتها...المهم الصديق ده البنت ديه لفتت نظره...و ايه بقى عايز يكلمها..فيا ترى يقول لمين؟؟؟...قال لصاحبه اللي على طول مع بعض..و بيسافروا و يخرجوا و كده..من الاخر صاحبه الانتيخ....فلما قال لصاحبه...صاحبه قال..طب تمام و الله..وقام مشجعه انه يتعرف عليها..و قعد يقله يتعامل معاها ازاي...و يجيب النمره ازاي ولو عايزها اديهالك انا و كلام من ده..و كان بيتصل بيه يوميا يتابع تطور الموقف...اصحاب بقى.....................طبعا انتوا متخيلين النهايه المأساويه..لعلاقتهم..ولعلاقة الولد ب البنت..و لكل حاجه....مع العلم ان الولد ده البنت كانت لفتت نظره من زمان و كذا مرّه سأل صاحبه عليها و انكر انه يكون بينهم اي شيء..............
يا جماعه انا مش بهاجم حد ديه شخصيات و وقائع بتحصل معايا و ممكن يكون كل واحد فيكوا عنده قصص زيها...مش بكتب عشان حاجه تتغير في حد...بس للاسف في حاجات بتسيب علامات في الواحد بس اللي بيهوّن على الواحد انه بيكتسب خبرات جديده....يقدر يواجه بيها الناس..بس ارجع و اقول ان ده بيدمي القلب..بيجرحوا..بيبوظ وشه البريئ اللي اتولد بيه....بس عمليا..بيبقى القلب كده.....احسن كتير...على الاقل الواحد مبيبقاش همّه شكل قلبه قدام الناس من كتر الجروح اللي فيه

Posted by ert3ashat at 12:21 PM 18 comments

Labels: شخصيات في حياتي

No comments: